tisdag 28 februari 2012

nu blir´re menskopp


Jag har länge tänkt på att byta till menskopp. Jag intervjuade en kvinna från menskoppen för ca 2 år sedan på en dåvarande blogg (ecomuffin) så funderingarna har funnits där hela tiden eftersom tamponger påverkar den inre miljön som den yttre miljön och dessutom kostar cash. Någonstans har jag väl varit bekväm i tanken [läs lat], och inte tagit tag i det. Min väninna pratade om det för ett tag sedan och nu har hon slagit till. Så nu finns det inga "men" kvar. Nu blir´re menskopp. 

6 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Toppen. Jag har ju precis som du säkert vet, också köpt en och håller på att vänja in mig. Det var inte lika lätt som jag hade trott, men det tar sig nog efter några gånger.

Vera sa...

Ja, det var lite genom dig med som jag slog till också. Jag utgår från att det är ganska svårt - men kan tänka mig det är som med "linser". När man väl vant sig så går det som en dans. Jag ska definitivt börja hemma och testa. KRAM

Ika sa...

Grattis! Hoppas ni blir kompisar snabbt! Menskopp måste vara den bästa uppfinningen sedan hjulet – och då hade jag ändå en ganska tuff inkörningsperiod. Men det var garanterat värt lite kämpande!
Förra månaden upplevde jag för första gången i mitt liv en avfallsfri mensperiod. Klarade mig helt och hållet med menskopp med lite kompletterande tygbindor, och det var rätt kul. Fast jag skulle använd menskopp även om den inte var miljövänlig, så bra är den.

Anonym sa...

Tror jag ska ta och testa jag med :) Verkar helt klart vara värt besväret! Kramar

Vera sa...

Ja, det är säkert lite krångligt innan man får till det, men sedan är det nog som att cykla. Oc hur bra är det inte både för dig själv som för miljön! ♥

Vera sa...

Ika: Ja, ag hoppas också vi ska bli söta kompisar lingonkoppen och ja, liksom. Skönt att höra att trots lite kämpande - att det är så himla värt det. Kram