tisdag 23 augusti 2011

Vad väljer du för el?


Vi har ju precis flyttat och vi har Göteborgs Energi sedan länge, men vi har nu fått förfrågan om att välja vilken el vi vill ha, och om vi vill ha rörligt eller fast pris. Det är klart vi väljer "bra miljöval" när det gäller elen men det kostar givetvis mer. Men genom att välja fast pris i 2 år så tjänade vi in några ören så det blev inte så mycket dyrare.  Vi betalar absolut - men ibland känns det så fel! Varför ska vi betala mer för att vi värnar om vår miljö? Det borde ju onekligen vara tvärtom!

(så, nu har jag klagat färdigt, och jag vet att genom vårt val så slipper jorden belastas så mycket och det är belöning nog). Det är inte alltid lätt att vara hjältinna, och det kostar helt klart!

10 kommentarer:

Anneli Sjögren sa...

Ja, visst är det VANSINNIGT att vi som väljer gröna(re) alternativ ska betala mer!!! Upp-och-nervända världen!!! Vad hände med PPP (=Polluter Pays Principle)?????

Svar från min blogg:
Tack Vera!! Ja, är det nåt jag är känd för så är det nog min envishet, ha ha!! :P
Jodå: jag bär mitt armband med stolthet!! Det passar min hårdrock-musiksmak!! :D (Jag höll på att skriva "Hårdrocksstil", men det kan jag inte påstå att jag har - förrän nu då!! :P )

Vera sa...

Ja, verkligen. Men det kräver att någon tar första steget och nu är vi ju faktiskt en hel massa som gör saker för miljön och inspirerar, och vi blir fler och fler. Rock on, Anneli!

Cilla sa...

Grön el såklart! :D

Vera sa...

Rock on, Cilla! <3

E. sa...

Fina Vera!!

Är så glad att du börjat skriva mer personligt igen. Dessutom med alldeles lagom text, för vad jag orkar ta in just nu. En blogg jag kommer att fortsätta titta in på:-) Ser verkligen fram emot att träffa dig och tror att du kan bli en fin vän, att gå på second-hand med, hihi! Jag fyndade både på Emmaus i förrgår och på Myrorna igår, så min "enklare-livsstils-månad" håller inte riktigt heller :-P Däremot ska jag skänka alla grejer jag samlat ihop till loppis som inte blev av, nu i helgen! Säga hejdå till gammalt bagage och välkomna nytt!

Kram fina du!
/E.

E. sa...

Tackar också ödmjukast för att jag får vara med på din favvo-lista :-) :-)

/E.

Vera sa...

Tack fina E!

Jag kände jag saknade det personliga aningen. Men det är en blogg utan krav så jag skriver när jag har lust, tid och ork och det kommer inte bli några novellånga inlägg heller för den delen.

Ser fram emot att gå på secondhand med dig, och fika och prata om livet. Jag tycker också du ska skänka iväg/sälja det billigt det du samlat på - för det tillhör som du säger, en annan tid. Du kan minnas det fina i den tiden, och vandra vidare på den nya vägen.

E. sa...

Hej igen Vera!!

Ja, skriv när du har tid, lust och ork, precis som du skrev till mig en gång på min blogg ;-) Själv skriver jag ganska sällan numer, men desto längre när jag väl skriver. Det är mycket som vill komma ur mig på en gång ibland!

Ja, nu är grejerna skänkta och jag några hekto lättare. Bestämde mig för att spara en del av tingen och kläderna för en framtida loppis eller försäljning på en anordnad loppis. I nuläget har jag inte kraft till detta, så det får bli ett framtida projekt :-) Mycket grejer samlar jag på mig! Ska försöka jobba med mitt loppis-begär, eller rensa ut för varje grej jag tar in, som du :-P

Kram tillbaks till dig och roligt att du också ser fram emot att träffa mig!

VÄRME!
/E.

Anneli Sjögren sa...

Svar från min blogg:
Ja, det vart väldigt gott faktiskt! Kul när nyttig mat är nyttig också!! :D

Tack för att jag får vara med på din favvolista!! ♥♥♥
Love and peace!!

Vera sa...

Klart du ska vara med på min favvolista! Jag har ju följt dig i snart över 1 år, och det vore onekligen trist att inte få se vad som händer i ditt liv! ♥

Det finns mycket nyttig mat som är god, men som kräver fantasi och tid vilket man inte har alltid. Tyvärr. Även om jag blir bättre och bättre på det!