måndag 5 mars 2012

i´m in love with vitkål


Jag älskar vitkål! Vitkål är en riktig suverän och billig grönsak fullproppad med vitaminer och mineraler (mycket c-vitamin). Sägs förebygga cancer (främst grönkål), innehåller även pektin som ska sänka blodsockret, renar kroppen och ska minska det dåliga kolesterolet. Kål ska även vara bra för levern och innehåller probiotika vilket är riktigt bra för magens tarmflora.

Vitkål är hur lätt som helst att riva och blanda med vinäger, bra olivolja, salt och peppar och det så himla gott ju mer den får "stå till sig". Jag använder även kålen som ett substitut för pasta, ris och potatis. Jättegod att äta rå och dippa som snacks, ugnsrostad vitkål, stuvad vitkål, marinera vitkål. Ja, användningsområdena är enorma. Vitkål är respekt helt enkelt. 


Källa & foto: Hälsosidorna

8 kommentarer:

Berntsson sa...

Glöm inte den coolare släktingen till vitkålen, spetskålen.

För oss överåriga hipsters, eller vi som bara tycker det är kul att hitta ett ufo i kylskåpet.

http://www.fettdieten.se/userfiles/spetskal-1.jpg

Vera sa...

Haha, nej just det - spetskålen. Jag gillar den med givetvis. Tror de skulle behöva lansera spetskålen som ufo-kål igen och alla ungar skulle älska knappra på den! Jag me!

Matilda sa...

Åh, det är inte bara jag som är inne i en kål-period just nu :) För tillfället är det mycket rödkål och stir fry här hemma. Snabbt, billigt, gott. Och säsongsbetonat!

Anneli Sjögren sa...

För att inte tala om de LÄKANDE egenskaperna!!!!!!
Ät rå vitkål om du har ont i halsen! Lägg halvt krossade blad på infekterade sår, infektioner under huden eller packa in bröstet med det vid mjölkstockning!!
SUPEREFFEKTIVT!!! :D

Lotta sa...

Det är ju så gott! En favorit hos mig är att ångkoka vitkål så att den fortfarande är spänstig och sen blanda med tamarisoja, sesamolja, riven färsk ingefära och sesamfrön. Otroligt gott!

Vera sa...

Låter superdupergott Lotta!

Vera sa...

Billigt, gott och nyttigt. Rödkål är grymt gott. Lite mindre pepprig än vitkålen. Vi stekte vitkål och salta och pepprade. Suveränt gott istället för pasta, ris eller potatis.

Vera sa...

Jag tänkte skriva de läkande effekterna också, men det blev lite osmakligt med var och mat. Men ja, den har många läkande effekter både på utsida som insida. :)