söndag 30 oktober 2011

Veckans In & Ut: BUHU för akryl

 Kville från Ättestupan

Jag har en massa sjalar som jag köpt i second hand och fått av vänner och bekanta, och idag insåg jag att min favoritsjal är gjord av akryl. Tillverkning av akrylfibrer är mer komplicerat och resurskrävande. Lösningsmedel och andra kemikalier måste tillsätta för att trådar av akryl ska bildas. Utsläpp av kemikalier vid akrylframställning medför därför stor miljöpåverkan! Buhu för akryl!

När jag väl insåg det så kändes den plastig och giftig och att jag fick svårt att andas i den. Så nu kan jag inte använda den mer. Och det jag även insåg efter gått i affärerna var att hur mycket som helst är gjort av akryl! Kolla, så får du se (allra helst halsdukar och annat stickat material).

Veckans In:
1 st par ekologiska, svarta leggins
1 par bruna kalasbyxor i återanvänd bomull

Veckans Ut:
1 st sjal i akryl: emmaus
1 st klänning (gåva): emmaus

Summa: 0. Siffran säger ju en hel del själv, eller hur? Men så länge det inte är plus så är jag himla nöjd!

Inga kommentarer: