lördag 21 januari 2012

home is when i´m alone with you

Nä, nu får det bli lite finare titlar här ibland så det piggar upp och överraskar istället. Under denna rubrik döljer sig ett tips faktiskt. Eftersom vi numera är studenter så får vi snåla på allt. Men det betyder också att vi inte är lika nonchalanta att slänga helt onödiga saker som tex disktrasan. Vi köper miljövänlig och kompostbar disktrasa (det fungerar utmärkt med lin eller annat material också givetvis). 

Istället för att kasta den i komposten när den börjar lukta illa, så kokar jag bort de äckliga bakterierna. Jag kokar upp en kastrull med vatten och såpa och när det börjar koka så stänger jag av platta, och låter den ligga där i 5 minuter innan jag sköljer den i kallt vatten. Sedan luktar den himla gott och kan användas igen. Den håller väldigt länge om man gör så här istället. Ja, i flera månader...

9 kommentarer:

thejeanettishway sa...

jag har två disktrasor som är virkade. de tvättas ca en gång i veckan i tvättmaskin. fr loppis.
kanon!
jeanettish :)
kram från dalsland//

Vera sa...

Härligt Jeanette! Du är grym! Ja, jag har också en stickad variant som jag fått av min bästa kompis mamma. Den är jag väldigt rädd om, vilket i sig är ganska så dumt egentligen. Men den är så fiiin!

Anneli Sjögren sa...

Jag har alltid kokat disktrasor!! Eller om jag har en maskin med 90-tvätt så kan de gå med där också ibland!! Varför slänga nåt som fortfarande är helt schysst att använda efter uppfräschning?? Det är så lite exrajobb!!
Men jag har ju använt tygblöjor till mina barn, så det kommer kanske naturligt för mig...!?!
Fast å andra sidan så kokade jag disktrasor redan innan jag hade barn...!! :P

Vera sa...

Du är så himla duktig Anneli! Jag anade du redan gjorde det - om någon gjorde det. Jag är så bekväm ibland - jag erkänner (och skäms lite). Det är nu ändring på det, då det gäller spara varenda öre (speciellt om jag nu fortfarande vill ha den dyra finväskan)OCH MILJÖN! Och det är så himla enkelt och sedan är det fräscht och håller flera vändor till.

Anneli Sjögren sa...

Asch då...!! :P Men tack för berömmet!! :D
Men skiljelinjen mellan snål och ekonomisk är hårfin...!! ;-)
Men när miljöaspekten kommer in så är det inte så svårt att välja!! :D
KRAM!!!

Vera sa...

Ja, det är så, men det är väl okej att vara ekonomisk så länge man inte blir "anal" (jag läser ju psykologi nu). Jag är ju faktiskt "snålänning!". Fast jag är nog inte så snål, utan mer ekonomisk. Det fanns tider då jag inte var det. Jag har lärt mig i livets hårda skola kan man säga. Och ja, när det handlar om miljön så är det inte något svårt val - men ibland så agerar jag inte alls så som jag borde.

Anneli Sjögren sa...

Mmmm...!
Men säg EN person som agerar efter sin kunskap...!! Det finns nog inte någon som klarar av att alltid göra det!!
Inte ens jag...!! :P

Vera sa...

Du menar att man inte blir profet i sitt eget hemland? ;)

Anneli Sjögren sa...

Precis!! :P