onsdag 18 januari 2012

no poo!

Jag har börjat tvätta mitt hår med no poo-metoden och använder endast bikarbonat och vinägerskölj då min väninna använt sig av metoden. Hennes hår blev kanonfint, och jag ville se om jag kunde få bukt på min känsliga och torra hårbotten som bieffekt skapade fett hår på närmare en dag eller två trots ekologiskt hårschampo. Det var förvisso inte mitt favoritschampo jag använde, men ibland får man prova på nya saker. Vinäger doftar endast när håret är blött, men sedan luktar det ingenting vill jag påpeka för dem som är skeptiska till doften!

Eftersom jag bara använder ekologisk hudvård så är det väldigt få ställen numera som jag är torr på och behöver smörja - förutom hälar, ena armbågen, hårbotten och ansiktet och då vid vintertid. Min hårbotten är inte ett roligt kapitel eftersom det har kliat, speciellt när det blir utsatt för kyla. Jag misstänker är säker på att det är en konsekvens av alla de gånger jag färgat mitt hår med konventionell hårfärg.

Och ja, det har hjälpt. Eller om det är vinägern som hjälpt till att balansera upp min hårbotten eller båda tillsammans? Kliet är numera borta. Jag är fortfarande lite torr och "fjällar" lite, men inte alls i samma mängd som innan (PUST). Jag tror om jag fortsätter så kommer det att ta bort det torra också. Jag gör en oljeinpackning med argan eller kokolja för hårbotten emellanåt också som får sitta i ett tag. Då får jag använda bikarbonat två ggr för att få bort det "feta". Ibland tre gånger. Till våren kommer jag nog gå över till mitt favoritschampo, John Masters Organics Zink & Sage-schampo som doftar ljuvligt av smörkola, men man vet aldrig!

Bilderna är lånade från nätet!

Ps: Det finns bikarbonat, vinegar rince och arganolja att köpa i vår webbshop för dem som är nyfiken dvs.

4 kommentarer:

thejeanettishway sa...

jag använder olivolja till att smörja ansikte och hals efter rengörning på kvällen.
billigt. ljuvligt. är nästan rynkfri trots 47 år.
kram från dalsland//

Vera sa...

Du ser väldigt ung och fräsch ut, Jeanette. Olivolja är riktigt grymt helt klart utöver matlagningen. Helt otroligt bra att ta bort smink med tycker jag, och jag brukar även smörja mig med olivolja innan duschen så skyddar du hudens naturliga skydd (det tar ca 4 timmar för huden att återhämta sig efter en dusch annars eftersom du "tvättar" bort det), och du är len när du går ur duschen samt slipper doften (alla gillar ju inte olivdoften).

Cilla sa...

Min frisör sa idag att det var STOR skillnad på mitt hår från att jag var där sist för 7 veckor sen. Det är mycket tjockare och mjukare. Thank you No Poo!

Vera sa...

Ja, men det syns verkligen på ditt hår. Nyfiken på hur frisyren blev? Som innan? Jag tycker mitt hår förändrats lite och H trodde jag klippt mig för håret såg så glansigt ut. Och du, min hårbotten börjar se riktigt bra ut nu! YEAAAAH! Gotta love no poo!