torsdag 19 januari 2012

modets offer

 Klicka på bilden så kommer du till svt.se

Vi såg denna i måndags och det känns ju inte så himla kul och veta att  de ekologiska kläder jag köper på "stora kedjor" antagligen inte är så bra, eller om de ens är ekologiska? De säger också att svart är en färg som inte går att få fram helt ekologiskt, och jag som nästan bara använder svart i min basgarderob! Sambon kollade sin garderob efteråt och de flesta kläder kom från Kina och Bangladesh, och då använder han mycket märkeskläder. De områdena som är värst. Men det som är värst är hur mycket kemikalier som det används, och hur de som arbetar får lida och dö en långsam och plågsam död. Se den med. Vi behöver öppna våra ögon, och bli medvetna och stoppa vår överkonsumtion av kläder och ställa krav! NU!

7 kommentarer:

thejeanettishway sa...

hellre en stillsam promenad till returen och en tisha för en tia.

Vera sa...

Ja, det är helt klart ett bättre alternativ. Vi borde handla mer second hand för då har de flesta "gifter" tvättats bort. Det skulle också förhoppningsvis stoppa karusellen med klädhysterin, och att dessa stackars arbetare som sliter tills döden slår till, och då oerhört plågsamt. De stora företagen köper ju från "fattiga" länder där människor gör allt för ett jobb, och sedan så slår de ut alla kemikalierrester i stan där de bor, så alla får ta del av gifterna. För att de inte är medvetna om hur det påverkar dem. Jag blir så arg!

Anneli Sjögren sa...

Ja, fy faan!! Ibland skäms man för att tillhöra människorasen...!! Morr!!

Anneli Sjögren sa...

Missade att kryssa i rutan för uppföljningskommentarer...!! Gör det nu!! :P

Vera sa...

Ja, verkligen Anneli. Och frågan är om det ens går att stoppa? Men vi får hoppas fler och fler blir medvetna och ställer krav!

Anneli Sjögren sa...

Det MÅSTE gå att stoppa!! Jag gör i alla fall vad jag kan för att sprida infon!!
KRAM!!

Vera sa...

Det är bra Anneli, och självklart gör jag detsamma. Men ibland känns det så lönlöst i en värld där kapitalismen talar, även om det givetvis har blivit fler och fler som faktiskt är uppmärksammade och jobbar emot det.