måndag 16 januari 2012

i need money for a new Chanel!


Jag hittade detta foto hos Ester, och det är taget från Faktums facebooksida. En bild som skapar och triggar igång diskussioner där. Jag kan ju säga att den triggade igång en liten lätt angst i mig, eftersom jag just nu går och suktar efter en väska från Marc Jacobs. Det är en ytlig sida jag inte känner igen hos mig själv - men jag måste ändå bejaka den sidan eftersom den antagligen finns en liten bit av mig som är just så. Frågan är VARFÖR jag vill ha en väska som kostar just 3500 kronor? För mig handlar det om att inte "bara kan gå och köpa den", utan det kräver att jag offrar något för den, och jag brukar gå tills mina kläder/skor/väskor går sönder.  Jag köper sällan nytt. Men blir jag lyckligare med väskan? Jag vet inte. Kunde jag göra något bättre för den summan? Ja, antagligen.

2 kommentarer:

Elin sa...

Så kul att du tittade in på min sida och länkade till mitt inlägg! :-)
Det första jag kände när jag såg på bilden på Facebook var att den var hemsk, att den förnedrade alla hemlösa som försöker skramla ihop pengar till lite mat, och jag undrade varför Faktum lade ut en sån bild. Men nu förstår jag att den är väldigt bra, för den väcker diskussion. Det får mig att tänka ännu en extra gång innan jag köper något - det är ju så lätt att gripas av "köpfebern" - blir jag gladare verkligen av att köpa???

Vera sa...

Ja, den satte igång tankar i mig som jag redan hade - så nu våndas jag lite extra och är rädd för att jag håller på att förvandlas till ett "ytligt monster". Men jag hade lite samma tankar om bilden först, men insåg det fanns en tanke bakom den. För att sätta igång diskussioner, så behövs det oftast provoceras fram - annars är det svårt att lyfta något. Ser fram emot att följa din blogg.