söndag 22 januari 2012

att äta ekologiskt eller inte?


Vi försöker ju uppnå en så grön och ekologisk hållbarhet runt oss. Inte bara det vi smörjer in oss med utan även det vi äter, hur vi konsumerar och hur vi styr vårt företag. Kruxet är att vi båda studerar nu och vårt matkonto får dras ned rejält. Helt plötsligt kan vi inte välja allt ekologiskt längre utan får välja det som vi anses viktigast. Det är riktigt jobbigt får jag erkänna efter ha kunnat köpa det vi ville ha ekologiskt förut och även kunna unna sig äta ute (säg hej till matlådan - som dock är rätt charmig) ibland. 

Så numera så är mjölk, ägg, grädde, bananer, russin, vinddruvor, bönor, linser, fisk och kaffe det som står i fokus när vi köper ekologiskt. Ja, även kött i den bemärkelse, även om vi ska försöka äta vegetariskt minst 3-5 ggr i veckan eftersom det blir billigare om vi använder oss av svenska grönsaker och rotfrukter som tillhör årstiden. Vi ska även börja baka vårt eget bröd igen. Jag vill dock inte att maten ska bli billigare, eftersom jag anser vi respekterar maten mer om den är dyr (och djur och arbetare mår bra) - men det blir en lätt dilemma. Tur vi inte ska plugga för resten av våra liv. Vad tänker Du?

6 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Tror att det är första gången jag kommenterar här...

Förra året var tufft ekonomiskt för oss eftersom jag var föräldraledig och maken pluggade. Vi valde att göra som er - att välja det som var viktigast att köpa ekologiskt och sedan köpa annat i mån av möjlighet. Sedan drog vi också ner på andra utgifter generellt och prioriterade maten.

Än så länge är vi inte helt ikapp ekonomiskt även om jag börjat jobba igen, men jag hoppas att vi i framtiden ska kunna gå mot att köpa allt ekologiskt. Drömmer om när vi båda har riktiga löner att leva på...

Vera sa...

Välkommen Jenny (det är många Jenny i den gröna världen)! Vad skönt att höra att det är fler som tänker som oss. Ibland kan vi inte göra mer än vårt bästa, och det tror jag både du och jag gör i våra familjer eftersom vi båda har "gröna hjärtan". Vi får ha som mål att i framtiden så kan vi köpa allt ekologiskt och att det bara finns ekologiska matvaror.

Jag tänker att även om man endast köper ekologisk mjölk så gör man något. Tillsammans är vi starka! Tack för att du delade med dig. Kram, karma och kärlek

thejeanettishway sa...

straffavgifter på skitmaten!!!
den ekologiska maten SKA vara billigare är chips, coca-cola och daim. men så är det ju inte...
ska vi vända skeppet så måste det bli så tror jag.
fördubbla priset på skräpmaten!
kram från dalsland//

Vera sa...

Jag förstår din tanke, och den är god. Jag tror dock om maten blir billig(are) så är det något annat som är fel. Ju billigare maten är, desto mer "skit" är det i det och desto mindre får de som jobbar med det. Eller så får djuren lida. Jag tror även vi förlorar respekten för maten, och slänger mer om den är billig?

Anneli Sjögren sa...

Vi gör ungefär samma prioriteringar vad gäller Ekomat som ni gör, plus drar ner på det mesta annat...!!

Samtidigt som jag förstår vad du menar med respekten för maten så håller jag ändå med Jeanettish!
När jag utbildade mig till Miljöinformatör så fick jag lära mig att det finns nåt som heter PPP = Poluter Pays Principal. Med den principen ska den som skitar ner också betala vad det kostar att städa upp! Om den principen skulle följas (vilket tyvärr inte görs...) så skulle de som konstgödslar och besprutat också få betala för att återställa miljön, d v s sanera bort de gifter de spridit och DÅ skulle konventionellt kosta mer än ekologiskt!! Och så borde det vara, men... Nä...! Man skäms för att vara människa ibland...! *Suck*

Vera sa...

Ja, om jag fick som jag ville så skulle allt vara ekologiskt! För mig är det så himla självklart. Då skulle det bli balans i priset också. Och djuren skulle må bra, arbetarna skulle slippa andas in gifter, inget barnarbete och de anställda skulle få bra betalt osv.

Jag vet att "billig" mat (läs halvfabrikat och annat i dagens läge) innehåller skräp. Jag som kollar extra noga pga sockerinnehållet vet hur jävla mycket skit det är. Det finns en anledning varför man kan sälja en produkt billigt tyvärr. Det är mycket bättre innehåll i de ekologiska och dyrare alternativen, oftast.Det finns givetvis undantag även där.

Jag är helt med PPP! Låter onekligen som en genuin princip!